Lofoten vikinglag

Farging med indigo.

Mitt gule stoff som tidligere var farget gult med røsslyng har fått seg ett bad i indigo, og blitt grønt. Nille og Ragnhild rører i "indigogryta".

Important book for vikings.

Endelig er den her!! Den ultimate boken for dere som ønsker å lage egne vikingklær, men som synes det er vanskelig å finne gode mønstere eller å oppkonstruere mønstre ut fra dårlige og små skisser ...

Vinterstemning i vikingland.

Det ble desverre ikke noen tur til York for meg i år. Ett dødsfall i familien satte stopper for reisen. Men det kommer flere sjanser regner jeg med. :)

Fisketur i Novembersol.

Solskinn, fullmåne, himmel og hav. Kan det bli bedre? 1. November og vi har ikke fått snø som har lagt seg på bakken enda, men kaldt er det.Solen er lav, om bare en måneds tid er den under horisont...

Plantefarging.

De siste dagene har jeg plantefarget ullstoff.Fra hvitt med alun som forbehandling til....knallgult med røsslyng noen timer senere. Etterhvert skal det viderebehandles med indigo for å få en grønn ...

Pil og bue.

Dette er gøy! Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg å skyte med pil og bue, og på vikingfestivalen fikk jeg endelig kjøpt meg en. Jeg kan ikke skryte av å være flink, men det er ikke noe å si på i...

Vikingkister.

I helgen, fra 27.-29.03.09 lærte vi å lage våre egne utstyrskister for å dra på marked med.I tillegg fikk vi laget alle teltstengerne som vi trenger for å sette opp teltene med.Vi var så heldige å ...

Seljebark til garving av skinn.

Vi forbereder oss til høstens aktiviteter. Vi samler seljebark til garving av skinn. Seljebark har mye garvesyre og egner seg godt til dette formål. Når sevjen stiger om våren slipper barken lett.H...

Gokstadskipet

Her klarte jeg å fange datteren min foran gravkammeret til Gokstadskipet, der det ble funnet en eldre mann begravet. Legg merke til dødningehodet på lua...ja, vi tenker nå på alt. :-)Vakkert skip, ...

Osebergskipet.

Mens jeg var sørpå fikk jeg besøk av yngstejenta og mannen min, og når det ble snakk om å besøke museer, ble det jo sikkert en bombe hvilket jeg hadde lyst til å besøke! :-D Vikingskiphuset på Bygd...

Vakre utskjæringer.

Jeg kunne gått i timesvis for å studere utskjæringene og alle de vakre detaljene.Jeg vil ikke gå inn i detalj for å fotelle dere omdenne vognen. Til det kan jeg alt for lite og hadde alt for liten ...

Nå kan vi mette en hel hær.

Jerngrytene våre har kommet! Tre stykker i forskjellige størrelser, og den største kan nok mette en hel hær! Vi har oppheng, grillrist, steke brett, og øser.Tannlegeredskap fra vikingtiden? .....el...

Ølsmaking.

Sist fredag var vi oppe på Borg å smakte på ølet. Umiddelbart var smaken av gjær sterk, men det kom seg betraktelig etter at ølet fikk luftet seg. (ivrige smakere) Smaken vi satt igjen med da var e...

Ølbrygging.

I dag,fredag har vi vært med på brygging på Borg. Det var liv og røre med store og små. Her står malten og einerloget og venter på forening.Lars informerer og forteller hvordan det hele skal gjøres...

Stemningsbilder fra Borg.

Hver fredag treffes de somhar mulighetpå borg fra kl 13-15 i åpningstiden til museet. Det blir tydeligvis satt pris på av både guider og arkeologen, som sitter i sjøhyret til høyre i bildet. Det er...

Ølbrygging på vikingvis.

NRK har hatt ett innslag om ølbryggingen om ølbryggingen her.Innslaget inneholder også ett eksperiment med lærhjelmer.

Telt og brygg.

Sist fredag 8.2.08hadde vi møtepå Borg igjen. Vi syr fremdeles på teltene (det vil vi nok gjøre de nærmeste årene nå fremover) :-)Ellers så holder arkeologen på med å brygge øl/mjød der oppe, og he...

Første møte på Borg i år.

Vi har flyttet vikingmøtene våre til Lofotr nå, og møttes for første gang i år der oppe i går 01.02.08Her skal vi møtes hver fredag for dem som har mulighet. I går var vi tre voksne og ett barnen f...

Små sting fremover.

De første stingene er satt i teltet. Linstoffet er hardt og veldig grovt, så jeg må nok finne frem noen fingerbøler i skinn, for ellers blir fingertuppene såreI kveld skal vi ha møte i Lofoten viki...

Nå blir det vikingtelt.

I dag har vi hentet syv ruller med lin som skal bli til telt. Hver avdem var så tunge at vi måtte være to for å løfte.Her er Nilles bil fylt opp, så nå er det bare å begynne å sy! Ellers så har vi ...

Vikingene kommer!!

Ja nå er det ett nytt år, med nye muligheter! Ett nytt vikingår, mye spennende. Jeg kommer med nye innlegg nå fremover.I morgen skal vi hente x antall meter med linstoff som etter noen omveier og m...

Konsentrerte lofotdiser

Disene møtes annenhver torsdag for å jobbe på prosjekter og planlegge fremover.Det siste vi har gjort er å søke etter midler fra kvinnemillionen fra nordland fylkeskommune som har til formål med Kv...